Song Zorghart eert iedereen met een "zorghart". - Luister op Spotify.
Werken in de zorg is aantrekkelijker dan je misschien denkt. Dat is de boodschap van een landelijke campagne van de zorg- en welzijnssector. De campagne, rond de song ‘Zorghart’ van artiesten Jaïnda en Bens, gaat vandaag van start. Het landelijke samenwerkingsverband van regionale werkgevers in zorg en welzijn RegioPlus wil met de campagne ‘Zorghart’ zorg- en welzijnsmedewerkers in Nederland bedanken voor hun inzet en mensen die eerder in de zorg werkten, aansporen om weer eens contact op te nemen met hun voormalige werkgevers. Bovendien hoopt de landelijke vereniging van regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn dat nieuwe groepen mensen zich op werk in de sector gaan oriënteren.
Het idee voor de campagne ontstond dit voorjaar bij de Flevolandse werkgeversorganisatie in de zorg, Flever. Net als vele tientallen andere zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland kampt Flevoland met een personeelstekort. En dat is onterecht, vinden de medewerkers: het wordt tijd dat mensen het werk in de zorg, al dan niet opnieuw, ontdekken.
Totstandkoming Zorghart
Een paar bevlogen medewerkers benaderden componist Jaap Le Poole en twee jonge artiesten uit de regio, Jaïnda Buiter en rapper Bens. Geïnspireerd door een serie gesprekken met zorgmedewerkers die al lang in de sector werken schreef rapper Bens een raptekst voor het nummer ‘Zorghart’ dat Le Poole componeerde. Het resultaat van de samenwerking tussen Le Poole, Bens en Jaïnda wordt vanaf vandaag volop gestreamd op Spotify.
De videoclip is te zien op de campagnewebsite zorghartflevoland.nl en Youtube. Het nummer, dat door Sony wordt gedistribueerd, klinkt inmiddels in zorg- en welzijnsorganisaties door het hele land, op de radio en via sociale media.
‘Veel meer dan een goede baan’
RegioPlus-bestuurder Jelle Boonstra omarmde het Flevolandse idee meteen toen hij ervan vernam: “Het nummer en de campagne laten op een aantrekkelijke manier zien hoe fijn werken in de zorg is. Bevlogen en betrokken mensen met een hart voor zorg en welzijn vinden in ons vakgebied meer dan alleen een goede baan. Het is relevant en dankbaar werk met groeimogelijkheden en een hechte, warme sociale omgeving.”
‘Kippenvel’
Een van de initiatiefnemers, Marijs van Hoek van Flever: “We kregen kippenvel van het resultaat. Een zorghart klopt voor iedereen, dat ís echt zo, dat merken we elke dag. We hopen dat het nummer volop wordt gedeeld door zorgmedewerkers als steun in de rug, en dat het ze misschien wel inspireert tot een eigen vertolking om zo ook nieuw talent toe te zingen, met het medewerkerskoor of als karaoke. Ons uiteindelijke doel is: veel gesprekken met nieuwe mensen die zich bij een zorg- of welzijnsorganisatie komen oriënteren op een baan, via de speciale website ontdekdezorg.nu. En mensen die in de zorg (willen) werken kunnen tijdens de campagne een gratis loopbaancoachgesprek aanvragen.”
Over de artiesten
Over Jaïnda
Jaïnda (20) heeft zich met het winnen van de landelijke ‘Kunstbende Young Creators Festival’, deelname aan het ‘Nationaal Jeugd Jazz Orkest’, haar door miljoenen gevolgde TikTok live fragmenten en tv-optredens bij onder andere ‘Khalid & Sophie’, flink op de muzikale kaart gezet. Inmiddels heeft ze ook haar eerste singles met eigen muziek uitgebracht.
Jaïnda wilde graag het nummer voor de campagne Zorghart zingen omdat ze zelf heeft ondervonden hoe belangrijk zorg kan zijn. Ze weet hoe lastig het is als je de juiste zorg in je naaste omgeving niet kan vinden. Daarnaast kent ze mensen die in de zorg werken van dichtbij. jaindamusic.com
Over Bens
Rapper Bens (19) uit Almere werd in één klap wereldberoemd door een TikTok-serie van de bekende rapper en TikTokker Connor Price. De muzikant uit Canada heeft meer dan drie miljoen volgers op sociale media en vroeg of Bens met hem een nummer wilde maken. Nadat dat nummer, ‘Spinnin’, uitkwam ging Bens ‘viral’ op TikTok en Instagram.
Bens heeft zich bij het schrijven van de raptekst voor ‘Zorghart’ ook laten inspireren door zijn moeder, door de manier waarop zij altijd voor hem heeft gezorgd – en dat nog steeds doet.
Over Maatwerk
De Amsterdamse muziekproducer Jaap Le Poole (Maatwerk) schrijft muzieknummers voor campagnes met een bijzondere boodschap. Hij schreef onder anderen een bewustwordingslied om het horecapersoneel een hart onder de riem te steken in tijden van de coronacrisis. Hiermee creëerde hij media-aandacht voor de boodschap om de horeca te steunen. Verder produceert Le Poole muziekcomposities ter ondersteuning van merkreclames of onlineadvertenties. Met het lied Zorghart wil Jaap overbrengen dat mensen in de zorg, in welke situatie dan ook, altijd voor ons klaarstaan en dat we dit niet voor lief mogen nemen! De samenwerking met de artiesten JAÏNDA en Bens maakten de boodschap volgens Jaap helemaal rond.
Over de initiatiefnemers
Flever
Flever is de provinciale uitvoeringsorganisatie voor een krachtige samenleving en de arbeidsmarktorganisatie voor de sector zorg en welzijn. Ons doel is om in Flevoland een bijdrage te leveren aan de sectortransformatie om zo een betaalbare, goede en toegankelijke Flevolandse sector zorg en welzijn dichterbij te brengen. www.zorghartflevoland.nl en www.flever.nl
RegioPlus
RegioPlus is het landelijke samenwerkingsverband van de regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn. www.regioplus.nl
__
Meer informatie:
www.ontdekdezorg.nu
www.zorghartflevoland.nl